Προβλήματα του «σχετίζεσθαι» με τους άλλους (οικογένεια, άλλο φύλο, φίλους κ.α).
Δεν είναι ανάγκη, για την διαδικασία της συμβουλευτικής να υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο πρόβλημα να λυθεί ούτε να δοθεί κάποια συγκεκριμένη κατεύθυνση στους γονείς. Είναι γενικότερα ένας διάλογος/συζήτηση μεταξύ μας ο οποίος εντάσσεται στο στην γενικότερη θεραπευτική προσέγγιση που θα λάβει χώρα. Θα γίνεται σε μια τακτική βάση και σε διαστήματα τα οποία θα συναποφασίζονται με τους γονείς.
Η συμβουλευτική γονέων ενδέχεται να είναι πιο απαραίτητη σε ξαφνικά γεγονότα και μεταβάσεις που μπορεί να λαμβάνουν χώρα στο στενότερο ή στο ευρύτερο πλαίσιο της οικογένειας.
Παρέχεται από τον εξειδικευμένο ψυχολόγο, που σχετίζεται με το παιδί, καθώς και με άλλους υπεύθυνους του κέντρου που σχετίζονται με το παιδί και την οικογένεια.
Άγχος, υπερβολικό στρες, κρίσεις πανικού, φοβίες, εμμονές- ιδεοψυχαναγκασμοί, κλπ.
Βέβαια, όπως μπορούμε να παρατηρήσουμε σε ανθρώπους, κάποια συμπτώματα είναι παγιωμένα και είναι αρκετά φιλόδοξο να έλεγα ότι μπορούν να λυθούν μόνο με την χρήση του θεραπευτικού διαλόγου (αν και πολλές φορές μπορεί να γίνει ακόμη και αυτό). Έτσι έχω πάντα συνεργασία με ψυχίατρο για την καλύτερη δυνατή και ολιστική θεραπευτική αντιμετώπιση.
Συναισθηματικές διαταραχές όπως κατάθλιψη, μελαγχολία, μανιοκατάθλιψη (διπολική διαταραχή), κλπ.
Ως εκ τούτου τα παραπάνω δεν είναι ‘ωμές’ ψυχοπαθολογίες αλλά τρόποι αντιμετώπισης ‘προσωπικών αδιεξόδων’ (που οι άλλοι συχνά δεν αντιλαμβάνονται), που μπορούν να νοηματοδοθούν ως προσωπικές ικανότητες, και δικαίωμα (ασυνείδητα) να μπορεί κάποιος να αισθάνεται και να δρα έτσι.
Πραγματικά το ‘δικαίωμα’ κάποιου να είναι μελαγχολικός, καταθλιπτικός, κλπ, για μακρύτερο χρονικό διάστημα από τα όρια που έχει θέσει η επιστήμη στην σημερινή δυτικοποιημένη κοινωνία μας, δεν είναι ανεχτό.
Η δουλειά που κάνουμε σε τέτοιες συναισθηματικές διαταραχές στοχεύει, πέρα από τον ενδοψυχισμό καθ’αυτόν του ασθενή, στις κοινωνικές πεποιθήσεις και πρακτικές που ταράζουν, περιορίζουν και πολλές φορές διογκώνουν το πρόβλημα.
Ζούμε υποχρεωτικά σε κοινωνίες που όπως είπα έχουν απόψεις και αντιλήψεις (και διαφορετικές κάθε εποχή). Δεν τις αρνούμαστε, ίσως δεν σηκώνουμε ‘δική μας σημαία’, αλλά βρίσκουμε τρόπους να ισορροπήσουμε «ανάμεσα στα δυο πυρά»: στις κοινωνικές και εσωτερικές μας επιταγές. Αυτό κάνει η θεραπευτική μου δουλειά.
Άλλες ειδικές κατηγορίες όπως πένθος, απώλειες κ.α.
Η ψυχοθεραπεία βοηθά στην επιτυχέστερη μετάβαση των σταδίων πένθους, στην νοηματοδότηση τους και στην αποφυγή εμμένουσων δυσλειτουργιών.
Θεραπεία ζεύγους
Στην πρακτική μου συνήθως ξεκινώ να δουλεύω με την μεταξύ τους επικοινωνία καθώς και με το πως σχετίζονται με τους υπόλοιπους ‘σημαντικούς άλλους της ζωής τους’ και συνεχίζοντας με βαθύτερα σχεσιακά και υπαρξιακά συναισθήματα και αγωνίες, οι οποίες πολλές φορές «καθοδηγούν» και «υπαγορεύουν» τωρινούς δυσλειτουργικούς τρόπους επικοινωνίας και σχέσης.
Πολλές φορές θεραπεία ζεύγους γίνεται και με το ένα μέλος από το ζευγάρι, δεν είναι ανάγκη αν δεν γίνεται να είναι και οι δυο (συνήθως οι άνδρες είναι διστακτικοί σε τέτοιες διαδικασίες). Όταν το ένα μέλος δουλεύει στο γραφείο δουλεύει και το άλλο μαζί!
Σεξουαλικές δυσλειτουργίες
Εμείς με την συστημική ματιά μας το πάμε παρακάτω και δεν επαναπαυόμαστε σε τέτοιες μονοδιάστατες αιτίες (θα έχετε διαπιστώσει πιθανόν ότι με στρες ‘αλλοι λειτουργούν) αλλά ανιχνεύουμε τα ιδιαίτερα νοήματα και μηνύματα που υπάρχουν σε τέτοιες καταστάσεις και αφορούν τόσο τα ζευγάρια, όσο και όλο το οικογενειακό πλαίσιο.
Διατροφολογικές δυσλειτουργίες, ψυχογενής βουλιμία και ανορεξία, παχυσαρκία, κλπ.
Έτσι το βιολογικό και «ιατρικοποιημένο» μοντέλο κατανόησης και θεραπείας τέτοιων προβλημάτων σήμερα δεν αρκεί για τέτοιου είδους θεραπείας και μάλλον έχει χρεοκοπήσει. Σήμερα οι τολμηροί μελετητές του 21ου αιώνα έχουν αλλάξει το μοντέλο θέασης των πραγμάτων στηρίζοντας το σε ένα βιο-ψυχο-κοινωνικό μοντέλο νοημάτων.
Μια απλή βιολογική εξήγηση της παχυσαρκίας, ότι π.χ πάσχει από θυροειδή, ή μια ‘ιδιοσυγκρασιακή’ ότι π.χ. απλώς ‘τρώει πολυ και δεν γυμνάζεται’, δεν είναι σίγουρα αρκετές για να καλυφθεί το φαινόμενο και οι προκλήσεις του. Αν πάψουμε να βλέπουμε αυτά τα φαινόμενα ως απλά νοητικά και γνωσιακά λάθη ή βιολογικές και τυχαίες ανωμαλίες, ή πάλι υπεραπλουστευτικα ως παιδικές απωθήσεις (ψυχανάλυση), μπορούμε να δουλέψουμε συστημικά: Την διατροφή σε ένα πλαίσιο νοημάτων ζωής και σχέσεων. Η δουλειά μας σε αυτά είναι η μετατροπή των ασυνείδητων συγκινησιακών νοημάτων σε συνειδητά νοήματα, όπου τα διατροφικά θέματα έχουν άμεση θέση μέσα σε αυτά.